Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden voor bedrijven, vastgoedmakelaars of andere professionele partners vindt u hier.
Hieronder volgen de algemene voorwaarden voor Consumenten.
Artikel 1 – Algemeen
“Asbestdeskundige”: | De procesgecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie, hier de Opdrachthouder; |
“Eigenaar”: | De volle of blote eigenaar van het te onderzoeken eigendom (hierna: ‘Eigendom’); |
“Gebruiker” | De persoon die het Eigendom gebruikt. Dit kan de Eigenaar zijn, maar bijvoorbeeld ook de huurder van het Eigendom; |
“Niet-Destructief Onderzoek”: | Het opsporen en/ of bemonsteren van (in theorie) waarneembare asbestverdachte materialen zonder asbestverdachte (en andere) materialen te demonteren of te beschadigen, met dien verstande dat schade die inherent is aan monsternames toegelaten is, zolang deze schade geen risico’s met zich kan meebrengen bij het verdere normale gebruik van het Eigendom en zolang het monsternamepunt veilig kan worden achtergelaten. Verder omvat het onderzoek dat: – Asbesthoudende roerende goederen (m.u.v. asbestafval) facultatief worden opgenomen in de asbestinventaris – Wat betreft constructies, enkel constructies met risicobouwjaar (<2001) worden onderzocht; Er geen rekening wordt gehouden met de gebruiksgraad van het Eigendom voor de risico-evaluatie; |
Onderzoeksbeperkingen | Hinderlijke factoren die het onderzoek als onderdeel van de Opdracht uit te voeren door de Opdrachthouder bemoeilijken in de zin van het Ministerieel besluit van 1 april 2022 tot goedkeuring van het inspectieprotocol asbestinventarisatie, waaronder maar niet beperkt tot onveilige situaties, hoogtes, materiaal in opslag, overwoekerende vegetatie of slotvaste deuren; |
“Opdrachtgever”: | De persoon die het Opdrachtformulier ondertekent, dit kan de Eigenaar zijn of een aangeduide gevolmachtigde die in naam en voor rekening van de Eigenaar het Opdrachtformulier ondertekent. Indien er sprake is van meerdere betrokken Eigenaars, stelt de ondertekenende Eigenaar de andere Eigenaar(s) op de hoogte van het Opdrachtformulier. De handtekening van één enkele Eigenaar is voldoende voor het aangaan van de Opdracht; |
Opdrachtgever-Consument | De Opdrachtgever, uitsluitend natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen, of de VME waarvan minstens 75% van de aandelen verbonden is aan kavels die geen professionele bestemming hebben; |
Overeenkomst | De overeenkomst die geldt tussen de Opdrachtgever en ASBESTEXPERTS, bestaande uit de offerte, het Opdrachtformulier en huidige Algemene Voorwaarden. |
Overmacht | De gebeurtenis of omstandigheid waarover een Partij geen controle heeft, die zich heeft voorgedaan zonder fout of nalatigheid van de Partij en die de Partij redelijkerwijs niet had kunnen voorkomen, waardoor de getroffen Partij tijdelijk of permanent in de uitvoering van de Overeenkomst of een deel daarvan wordt belemmerd. Overmacht is beperkt tot: oproer, (burger)oorlog, invasie, vijandigheden, brand, aardbevingen, overstromingen, andere fysieke natuurrampen (met uitzondering van ongunstige weersomstandigheden), (daden van) terrorisme, pandemieën en epidemieën; |
Wet van augustus 2002 | Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. |
Artikel 2 – Aanbod en prijzen
2.1. De opgemaakte offertes zijn altijd vrijblijvend. De Overeenkomst komt in ieder geval slechts tot stand na ondertekening van het Opdrachtformulier door beide Partijen, diens vertegenwoordigers, agenten of tussenpersonen.
2.2. De Opdrachtgever verklaart dat hij ofwel Eigenaar is van het te onderzoeken Eigendom ofwel gemachtigd is door de (andere mede-)Eigenaar(s) om de Opdracht te laten uitvoeren door ASBESTEXPERTS. In voorkomend geval zal de Opdrachtgever ASBESTEXPERTS vrijwaren voor alle mogelijke aanspraken die met betrekking tot de Opdracht door derden geformuleerd zouden worden. Alleszins verbindt de Opdrachtgever zich door het ondertekenen van het Opdrachtformulier als enige verantwoordelijke voor de betaling conform artikel 5 van huidige Algemene Voorwaarden.
2.3. De offerte of enig ander aanbod vanwege ASBESTEXPERTS bevat zodanige informatie, dat het voor de Opdrachtgever duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden.
2.4. Elk tijdstip voor uitvoering van de Opdracht vastgesteld op de offerte of enig ander aanbod houdt een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis in. Indien het onderzoek niet kan worden uitgevoerd op het ingeplande tijdstip blijft de Overeenkomst tussen Partijen bindend.
De Opdrachthouder behoudt zich tevens het recht voor om een afspraak te verplaatsen. De Opdrachtgever zal hiervoor steeds op voorhand worden gecontacteerd.
2.5. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk tussen Partijen wordt afgeweken, zijn de door ASBESTEXPERTS medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor uitvoering van de Opdracht steeds in euro (€) en exclusief BTW. Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de datum van ondertekening van het Opdrachtformulier en de effectieve uitvoering van de Opdracht valt ten laste van de Opdrachtgever. De Opdracht wordt gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de ondertekening van het Opdrachtformulier.
2.6. ASBESTEXPERTS is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.
2.7. Eventuele wachttijden die de Opdrachthouder ondervindt tijdens het plaatsbezoek die niet te wijten zijn aan de Opdrachthouder, worden verrekend aan 100 EUR/uur (exclusief BTW). Dit kan ter plaatse door de Opdrachthouder worden aangerekend.
2.8. Bijkomende inspecties en rapportage-uren omwille van ontoegankelijkheid van bepaalde ruimtes/ installaties zijn niet vervat in de overeengekomen prijs. Hierbij wordt verwezen naar de verplichtingen van de Opdrachtgever onder artikel 4.2 van huidige Algemene Voorwaarden. Indien een bijkomende inspectie dient te worden uitgevoerd buiten de voorziene inspectietijd, worden de prestaties verrekend aan 100 EUR/uur (exclusief BTW).
2.9. Eventuele bijkomende kosten verbonden aan het ontvangen van de nodige informatie van de gemeentes en kosten verbonden aan de niet-naleving van de verplichtingen van de Opdrachtgever onder het Inspectieprotocol asbestinventarisatie of onder Artikel 4 van huidige Algemene Voorwaarden, zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 3 – Vroegtijdige beëindiging van de Overeenkomst
3.1. Indien de Opdrachtgever de Overeenkomst voorafgaandelijk aan de uitvoering van de Opdracht éénzijdig beëindigt binnen zeven (7) dagen na ondertekening van de Overeenkomst is de Opdrachtgever een vergoeding van 30% van de overeengekomen prijs verschuldigd aan ASBESTEXPERTS, met een minimum van € 50,00. Bij vroegtijdige beëindiging binnen vijf (5) dagen voor de geplande datum van het plaatsbezoek is de Opdrachtgever aan ASBESTEXPERTS een vergoeding van 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
Indien de Opdracht reeds een aanvang heeft genomen en vanaf de dag van de geplande datum van het plaatsbezoek, is de Opdrachtgever niet meer gerechtigd de Overeenkomst vroegtijdig te beëindigen. De ASBESTEXPERTS behoudt zich het recht voor om de gedwongen uitvoering van de Overeenkomst af te dwingen. Indien de Overeenkomst alsnog vroegtijdig wordt beëindigd, zal de Opdrachtgever 75% van de overeengekomen prijs verschuldigd zijn aan ASBESTEXPERTS.
Het voorgaande doet geen afbreuk aan het recht van ASBESTEXPERTS om de totale vergoeding van de bewezen schade in meer te vorderen.
3.2. ASBESTEXPERTS kan de Overeenkomst kosteloos beëindigen indien de Opdrachtgever onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, indien de Opdrachtgever niet meewerkt aan de uitvoering van de Overeenkomst, of in geval van Overmacht.
Artikel 4 – Uitvoeringsmodaliteiten
4.1. Verplichtingen Opdrachthouder en Opdrachtgever – algemeen
De Opdrachthouder voert de Opdracht uit met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en volgens de geldende door OVAM opgestelde protocollen, waaronder het Inspectieprotocol asbestinventarisatie.
De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het correct en tijdig aanleveren van alle noodzakelijke informatie en alle nodige documenten, inclusief relevante facturen (bijvoorbeeld van recente renovatiewerken). De Opdrachtgever verbindt er zich toe dat alle informatie die hij aanlevert nauwkeurig, volledig, juist en actueel is, en houdt geen relevante informatie achter die betrekking heeft op de uitvoering van de Opdracht.
De Opdrachtgever dient de Opdrachthouder onder meer te voorzien van schetsen, plannen en/ of schema’s van het te onderzoeken inspectiegebied indien deze beschikbaar zijn en dient alle documenten afzonderlijk te benoemen.
In geval van Overmacht kunnen de Partijen de uitvoeringsdatum van de Opdracht kosteloos verplaatsen. Partijen dienen elkaar hiervan onverwijld op de hoogte te brengen.
4.2. Onderzoeksbeperkingen
De Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat alle te inspecteren ruimtes/ installaties/ gebouwdelen vrij toegankelijk zijn en dient de nodige begeleiding te voorzien teneinde de toegang ertoe te kunnen verschaffen.
De Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid om, voor het plaatsbezoek, ervoor te zorgen dat er geen Onderzoeksbeperkingen zijn.
De Opdrachtgever dient voor voldoende licht te zorgen zodat de Opdracht op correcte wijze kan worden uitgevoerd.
De Opdrachthouder kan de asbestinventaris niet in de OVAM-databank registreren, en kan de Opdracht aldus niet afronden, zolang er kortetermijn-Onderzoeksbeperkingen zijn. De Opdrachthouder zal het verhelpen van deze kortetermijn-Onderzoeksbeperkingen met de Opdrachtgever bespreken.
4.3. Monsternames
De Opdrachthouder is verplicht tot monstername in de gevallen beschreven in het Inspectieprotocol asbestinventarisatie. Indien de Opdrachtgever dergelijke monstername niet toestaat, zal het te inspecteren materiaal standaard als “asbestverdacht” worden opgenomen.
De monstername gebeurt op een veilige manier en onder de voorwaarden van het Niet-Destructief Onderzoek. De monstername mag geen bijkomende risico’s veroorzaken aan de constructie of het verdere normale gebruik van de constructie belemmeren. De Opdrachthouder zal het monsternamepunt duurzaam fixeren of inkapselen.
De Opdrachthouder is niet verplicht het monsternamepunt esthetisch te herstellen. Indien de Opdrachtgever dit wel wenst, dient hij dit schriftelijk te melden aan de Opdrachtgever. De Opdrachthouder zal dan het gebruikte materiaal om de locatie duurzaam in te kapselen, omzichtig en met bevochtiging verwijderen, en zal de nodige informatie verstrekken aan de Opdrachtgever, indien hij daarnaar vraagt.
Indien de Opdrachtgever een monstername wenst van een materiaal dat schade kan veroorzaken die niet inherent is aan de standaardprocedure van de monstername, dient hij dit aan te vragen overeenkomstig artikel 3 van huidig Opdrachtformulier.
4.3. Foto’s en privacy
De Opdrachthouder dient foto’s te nemen van het Eigendom ter uitvoering van de Opdracht. Deze foto’s worden geüpload in de OVAM-databank en kunnen (asbestverdachte) materialen, Onderzoeksbeperkingen, overzichtsfoto’s van binnen- en buitenruimtes en situationele verduidelijkingen bevatten.
De Opdrachthouder zal, met respect voor de privacy van de Opdrachtgever en eventueel andere derden, zoveel mogelijk vermijden personen, (huis)dieren, logo’s of herkenbare elementen van bedrijven/ organisaties en persoonlijke materialen te fotograferen. De foto’s mogen uitsluitend worden gemaakt en gebruikt ter uitvoering van de Opdracht.
De Opdrachtgever dient persoonlijke elementen te verwijderen of te verbergen voorafgaandelijk aan het plaatsbezoek, tenzij deze elementen asbestverdachte materialen betreffen en zolang dit geen Onderzoeksbeperkingen veroorzaakt. De Opdrachtgever dient ook de Gebruiker van het Eigendom op de hoogte van deze uitvoeringsmodaliteiten.
Artikel 5 – Facturatie
5.1. De prijs voor de diensten van ASBESTEXPERTS wordt bepaald op het ogenblik van het ondertekenen van Opdrachtformulier op basis van de tussen ASBESTESPERTS en Opdrachtgever overeengekomen offerte, dewelke door de Opdrachtgever wordt aanvaard.
5.2. Tenzij de factuur anders vermeldt, is zij binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van ASBESTEXPERTS.
5.3. Bij gehele of gedeeltelijke niet (-tijdige) betaling van een factuur van ASBESTEXPERTS begaat de Opdrachtgever een contractuele wanprestatie. In dat geval zal ASBESTEXPERTS kosteloos een schriftelijke ingebrekestelling verzenden naar de Opdrachtgever.
Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van de Opdrachtgever-Consument op de vervaldatum van de factuur, wordt de Opdrachtgever-Consument een eerste maal kosteloos aangemaand. Bij niet betaling binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van deze eerste aanmaning, zullen er interesten en een schadebeding worden aangerekend overeenkomstig artikel XIX.4 Wetboek Economisch Recht. Nalatigheidsintresten worden begroot aan de wettelijke interestvoet overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002. Het schadebeding bedraagt:
- voor verschuldigde hoofdsommen tot € 150,00: € 20,00;
- voor verschuldigde hoofdsommen tussen € 150,01 en € 500,00: € 30,00 + 10% van de verschuldigde hoofdsom op de schijf tussen € 150,01 en € 500,00;
- voor verschuldigde hoofdsommen meer dan € 500,00: € 65,00 + 5% van verschuldigde hoofdsom op de schijf boven € 500,01, met een maximum van € 2.000,00;
Bovendien zal er voor elke tweede en bijkomende herinnering een kost verschuldigd zijn van € 7,50.
Indien de Opdrachthouder haar contractuele verplichtingen niet zou nakomen, na daartoe schriftelijk in gebreke te zijn gesteld door de Opdrachtgever-Consument waarbij de Opdrachthouder voldoende tijd wordt gegeven om de contractuele verplichtingen alsnog na te komen, heeft de Opdrachtgever-Consument recht op een forfaitaire schadevergoeding berekend volgens de berekeningswijze in hogervermelde alinea.
Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van een factuur op de vervaldag behoudt de Opdrachthouder zich bovendien het recht voor om de uitvoering van de lopende Overeenkomst te schorsen en een retentierecht op de af te leveren rapporten en documentatie, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding, tot de Opdrachthouder de volledige betaling (incl. interesten en kosten) heeft ontvangen.
5.4. Op straffe van verval dient de Klant elk protest met betrekking tot een factuur binnen 8 kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk en per aangetekend schrijven over te maken aan de Aannemer, dit met vermelding van factuurnummer en datum. Bij gebreke aan protest binnen hogervermelde termijn worden de facturen als definitief aanvaard beschouwd.
Artikel 6 – Aansprakelijkheid
6.1. ASBESTEXPERTS kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen, goederen, dieren, bedrijfs- en/ of gevolgschade die op directe of indirecte wijze het gevolg zou zijn van de door ASBESTEXPERTS geleverde prestaties, behoudens in geval van fraude of bedrog.
6.2. ASBESTEXPERTS verklaart te beschikken over een verzekering beroepsaansprakelijkheid voor de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van de Opdracht. De aansprakelijkheid van ASBESTEXPERTS is steeds beperkt tot het verzekerde bedrag en zal in elk geval nooit meer kunnen bedragen dan de overeengekomen prijs voor uitvoering van de Opdracht.
6.3. Partijen zijn niet aansprakelijk voor enige vertraging of tekortkoming in de nakoming van enige van hun verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst indien een dergelijke vertraging of tekortkoming wordt veroorzaakt door Overmacht.
6.4. De Opdrachtgever verklaart uitdrukkelijk af te zien van diens recht onder artikel 6.4 nieuw Burgerlijk Wetboek tot het instellen van aansprakelijkheidsvorderingen tegen de hulppersonen van ASBESTEXPERTS.
Artikel 7 – Privacy
7.1. ASBESTEXPERTS zal alleen persoonsgegevens van de Opdrachtgever verwerken voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst en overeenkomstig haar Privacyverklaring, raadpleegbaar op https://asbestexperts.be/privacy.
7.2. Bij het aangaan van de Overeenkomst, erkent de Opdrachtgever uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van de Privacyverklaring.
Artikel 8 - Varia
8.1. Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig, niet afdwingbaar of onwettig wordt bevonden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De leemte die ontstaat in de Algemene Voorwaarden als gevolg van de nietige, ongeldige, niet afdwingbare of onwettige bepaling zal conform de geldende wetgeving worden opgevangen door de toepassing van een geldige bepaling die de oorspronkelijke economische opzet van de initiële bepaling het dichtst benadert.
8.2. Het feit dat de Opdrachtgever of de Opdrachthouder nalaat de strikte toepassing van één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover zij beschikt en verhindert niet om later de strikte naleving ervan te eisen.
Artikel 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
De relatie tussen ASBESTEXPERTS en de Opdrachtgever wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil voortvloeiende uit de tussen Partijen gesloten Overeenkomst valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Leuven.
Algemene voorwaarden - B2B
Artikel 1 – Algemeen
“Asbestdeskundige”: | De procesgecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie, hier de Opdrachthouder; |
“Eigenaar”: | De volle of blote eigenaar van het te onderzoeken eigendom (hierna: ‘Eigendom’); |
“Gebruiker” | De persoon die het Eigendom gebruikt. Dit kan de Eigenaar zijn, maar bijvoorbeeld ook de huurder van het Eigendom; |
“Niet-Destructief Onderzoek”: | Het opsporen en/ of bemonsteren van (in theorie) waarneembare asbestverdachte materialen zonder asbestverdachte (en andere) materialen te demonteren of te beschadigen, met dien verstande dat schade die inherent is aan monsternames toegelaten is, zolang deze schade geen risico’s met zich kan meebrengen bij het verdere normale gebruik van het Eigendom en zolang het monsternamepunt veilig kan worden achtergelaten. Verder omvat het onderzoek dat: – Asbesthoudende roerende goederen (m.u.v. asbestafval) facultatief worden opgenomen in de asbestinventaris – Wat betreft constructies, enkel constructies met risicobouwjaar (<2001) worden onderzocht; Er geen rekening wordt gehouden met de gebruiksgraad van het Eigendom voor de risico-evaluatie; |
Onderzoeksbeperkingen | Hinderlijke factoren die het onderzoek als onderdeel van de Opdracht uit te voeren door de Opdrachthouder bemoeilijken in de zin van het Ministerieel besluit van 1 april 2022 tot goedkeuring van het inspectieprotocol asbestinventarisatie, waaronder maar niet beperkt tot onveilige situaties, hoogtes, materiaal in opslag, overwoekerende vegetatie of slotvaste deuren; |
“Opdrachtgever”: | De persoon die het Opdrachtformulier ondertekent, dit kan de Eigenaar zijn of een aangeduide gevolmachtigde die in naam en voor rekening van de Eigenaar het Opdrachtformulier ondertekent. Indien er sprake is van meerdere betrokken Eigenaars, stelt de ondertekenende Eigenaar de andere Eigenaar(s) op de hoogte van het Opdrachtformulier. De handtekening van één enkele Eigenaar is voldoende voor het aangaan van de Opdracht; |
Opdrachtgever-Consument | De Opdrachtgever, uitsluitend natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen, of de VME waarvan minstens 75% van de aandelen verbonden is aan kavels die geen professionele bestemming hebben; |
Overeenkomst | De overeenkomst die geldt tussen de Opdrachtgever en ASBESTEXPERTS, bestaande uit de offerte, het Opdrachtformulier en huidige Algemene Voorwaarden. |
Overmacht | De gebeurtenis of omstandigheid waarover een Partij geen controle heeft, die zich heeft voorgedaan zonder fout of nalatigheid van de Partij en die de Partij redelijkerwijs niet had kunnen voorkomen, waardoor de getroffen Partij tijdelijk of permanent in de uitvoering van de Overeenkomst of een deel daarvan wordt belemmerd. Overmacht is beperkt tot: oproer, (burger)oorlog, invasie, vijandigheden, brand, aardbevingen, overstromingen, andere fysieke natuurrampen (met uitzondering van ongunstige weersomstandigheden), (daden van) terrorisme, pandemieën en epidemieën; |
Wet van augustus 2002 | Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. |
Artikel 2 – Aanbod en prijzen
2.1. De opgemaakte offertes zijn altijd vrijblijvend. De Overeenkomst komt in ieder geval slechts tot stand na ondertekening van het Opdrachtformulier door beide Partijen, diens vertegenwoordigers, agenten of tussenpersonen.
2.2. De Opdrachtgever verklaart dat hij ofwel Eigenaar is van het te onderzoeken Eigendom ofwel gemachtigd is door de (andere mede-)Eigenaar(s) om de Opdracht te laten uitvoeren door ASBESTEXPERTS. In voorkomend geval zal de Opdrachtgever ASBESTEXPERTS vrijwaren voor alle mogelijke aanspraken die met betrekking tot de Opdracht door derden geformuleerd zouden worden. Alleszins verbindt de Opdrachtgever zich door het ondertekenen van het Opdrachtformulier als enige verantwoordelijke voor de betaling conform artikel 5 van huidige Algemene Voorwaarden.
2.3. De offerte of enig ander aanbod vanwege ASBESTEXPERTS bevat zodanige informatie, dat het voor de Opdrachtgever duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden.
2.4. Elk tijdstip voor uitvoering van de Opdracht vastgesteld op de offerte of enig ander aanbod houdt een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis in. Indien het onderzoek niet kan worden uitgevoerd op het ingeplande tijdstip blijft de Overeenkomst tussen Partijen bindend.
De Opdrachthouder behoudt zich tevens het recht voor om een afspraak te verplaatsen. De Opdrachtgever zal hiervoor steeds op voorhand worden gecontacteerd.
2.5. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk tussen Partijen wordt afgeweken, zijn de door ASBESTEXPERTS medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor uitvoering van de Opdracht steeds in euro (€) en exclusief BTW. Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de datum van ondertekening van het Opdrachtformulier en de effectieve uitvoering van de Opdracht valt ten laste van de Opdrachtgever. De Opdracht wordt gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de ondertekening van het Opdrachtformulier.
2.6. ASBESTEXPERTS is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.
2.7. Eventuele wachttijden die de Opdrachthouder ondervindt tijdens het plaatsbezoek die niet te wijten zijn aan de Opdrachthouder, worden verrekend aan 100 EUR/uur (exclusief BTW). Dit kan ter plaatse door de Opdrachthouder worden aangerekend.
2.8. Bijkomende inspecties en rapportage-uren omwille van ontoegankelijkheid van bepaalde ruimtes/ installaties zijn niet vervat in de overeengekomen prijs. Hierbij wordt verwezen naar de verplichtingen van de Opdrachtgever onder artikel 4.2 van huidige Algemene Voorwaarden. Indien een bijkomende inspectie dient te worden uitgevoerd buiten de voorziene inspectietijd, worden de prestaties verrekend aan 100 EUR/uur (exclusief BTW).
2.9. Eventuele bijkomende kosten verbonden aan het ontvangen van de nodige informatie van de gemeentes en kosten verbonden aan de niet-naleving van de verplichtingen van de Opdrachtgever onder het Inspectieprotocol asbestinventarisatie of onder Artikel 4 van huidige Algemene Voorwaarden, zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 3 – Vroegtijdige beëindiging van de Overeenkomst
3.1. Indien de Opdrachtgever de Overeenkomst voorafgaandelijk aan de uitvoering van de Opdracht éénzijdig beëindigt binnen zeven (7) dagen na ondertekening van de Overeenkomst is de Opdrachtgever een vergoeding van 30% van de overeengekomen prijs verschuldigd aan ASBESTEXPERTS, met een minimum van € 50,00. Bij vroegtijdige beëindiging binnen vijf (5) dagen voor de geplande datum van het plaatsbezoek is de Opdrachtgever aan ASBESTEXPERTS een vergoeding van 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
Indien de Opdracht reeds een aanvang heeft genomen en vanaf de dag van de geplande datum van het plaatsbezoek, is de Opdrachtgever niet meer gerechtigd de Overeenkomst vroegtijdig te beëindigen. De ASBESTEXPERTS behoudt zich het recht voor om de gedwongen uitvoering van de Overeenkomst af te dwingen. Indien de Overeenkomst alsnog vroegtijdig wordt beëindigd, zal de Opdrachtgever 75% van de overeengekomen prijs verschuldigd zijn aan ASBESTEXPERTS.
Het voorgaande doet geen afbreuk aan het recht van ASBESTEXPERTS om de totale vergoeding van de bewezen schade in meer te vorderen.
3.2. ASBESTEXPERTS kan de Overeenkomst kosteloos beëindigen indien de Opdrachtgever onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, indien de Opdrachtgever niet meewerkt aan de uitvoering van de Overeenkomst, of in geval van Overmacht.
Artikel 4 – Uitvoeringsmodaliteiten
4.1. Verplichtingen Opdrachthouder en Opdrachtgever – algemeen
De Opdrachthouder voert de Opdracht uit met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en volgens de geldende door OVAM opgestelde protocollen, waaronder het Inspectieprotocol asbestinventarisatie.
De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het correct en tijdig aanleveren van alle noodzakelijke informatie en alle nodige documenten, inclusief relevante facturen (bijvoorbeeld van recente renovatiewerken). De Opdrachtgever verbindt er zich toe dat alle informatie die hij aanlevert nauwkeurig, volledig, juist en actueel is, en houdt geen relevante informatie achter die betrekking heeft op de uitvoering van de Opdracht.
De Opdrachtgever dient de Opdrachthouder onder meer te voorzien van schetsen, plannen en/ of schema’s van het te onderzoeken inspectiegebied indien deze beschikbaar zijn en dient alle documenten afzonderlijk te benoemen.
In geval van Overmacht kunnen de Partijen de uitvoeringsdatum van de Opdracht kosteloos verplaatsen. Partijen dienen elkaar hiervan onverwijld op de hoogte te brengen.
4.2. Onderzoeksbeperkingen
De Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat alle te inspecteren ruimtes/ installaties/ gebouwdelen vrij toegankelijk zijn en dient de nodige begeleiding te voorzien teneinde de toegang ertoe te kunnen verschaffen.
De Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid om, voor het plaatsbezoek, ervoor te zorgen dat er geen Onderzoeksbeperkingen zijn.
De Opdrachtgever dient voor voldoende licht te zorgen zodat de Opdracht op correcte wijze kan worden uitgevoerd.
De Opdrachthouder kan de asbestinventaris niet in de OVAM-databank registreren, en kan de Opdracht aldus niet afronden, zolang er kortetermijn-Onderzoeksbeperkingen zijn. De Opdrachthouder zal het verhelpen van deze kortetermijn-Onderzoeksbeperkingen met de Opdrachtgever bespreken.
4.3. Monsternames
De Opdrachthouder is verplicht tot monstername in de gevallen beschreven in het Inspectieprotocol asbestinventarisatie. Indien de Opdrachtgever dergelijke monstername niet toestaat, zal het te inspecteren materiaal standaard als “asbestverdacht” worden opgenomen.
De monstername gebeurt op een veilige manier en onder de voorwaarden van het Niet-Destructief Onderzoek. De monstername mag geen bijkomende risico’s veroorzaken aan de constructie of het verdere normale gebruik van de constructie belemmeren. De Opdrachthouder zal het monsternamepunt duurzaam fixeren of inkapselen.
De Opdrachthouder is niet verplicht het monsternamepunt esthetisch te herstellen. Indien de Opdrachtgever dit wel wenst, dient hij dit schriftelijk te melden aan de Opdrachtgever. De Opdrachthouder zal dan het gebruikte materiaal om de locatie duurzaam in te kapselen, omzichtig en met bevochtiging verwijderen, en zal de nodige informatie verstrekken aan de Opdrachtgever, indien hij daarnaar vraagt.
Indien de Opdrachtgever een monstername wenst van een materiaal dat schade kan veroorzaken die niet inherent is aan de standaardprocedure van de monstername, dient hij dit aan te vragen overeenkomstig artikel 3 van huidig Opdrachtformulier.
4.3. Foto’s en privacy
De Opdrachthouder dient foto’s te nemen van het Eigendom ter uitvoering van de Opdracht. Deze foto’s worden geüpload in de OVAM-databank en kunnen (asbestverdachte) materialen, Onderzoeksbeperkingen, overzichtsfoto’s van binnen- en buitenruimtes en situationele verduidelijkingen bevatten.
De Opdrachthouder zal, met respect voor de privacy van de Opdrachtgever en eventueel andere derden, zoveel mogelijk vermijden personen, (huis)dieren, logo’s of herkenbare elementen van bedrijven/ organisaties en persoonlijke materialen te fotograferen. De foto’s mogen uitsluitend worden gemaakt en gebruikt ter uitvoering van de Opdracht.
De Opdrachtgever dient persoonlijke elementen te verwijderen of te verbergen voorafgaandelijk aan het plaatsbezoek, tenzij deze elementen asbestverdachte materialen betreffen en zolang dit geen Onderzoeksbeperkingen veroorzaakt. De Opdrachtgever dient ook de Gebruiker van het Eigendom op de hoogte van deze uitvoeringsmodaliteiten.
Artikel 5 – Facturatie
5.1. De prijs voor de diensten van ASBESTEXPERTS wordt bepaald op het ogenblik van het ondertekenen van Opdrachtformulier op basis van de tussen ASBESTESPERTS en Opdrachtgever overeengekomen offerte, dewelke door de Opdrachtgever wordt aanvaard.
5.2. Tenzij de factuur anders vermeldt, is zij binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van ASBESTEXPERTS met IBAN nummer BE71 7310 5805 4269.
5.3. Bij gehele of gedeeltelijke niet (-tijdige) betaling van een factuur van ASBESTEXPERTS begaat de Opdrachtgever een contractuele wanprestatie. In dat geval zal ASBESTEXPERTS kosteloos een schriftelijke ingebrekestelling verzenden naar de Opdrachtgever.
In geval van laattijdige betaling door de Opdrachtgever-Onderneming, zijn nalatigheidsinteresten verschuldigd in overeenstemming met artikel 5, lid 1 van de Wet van 2 augustus 2002. Deze nalatigheidsinteresten beginnen van rechtswege te lopen vanaf de dag na de vervaldag van de verschuldigde factuur, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling. De nalatigheidsintrest bedraagt 15% per jaar en wordt gerekend tot op de dag der algehele betaling van de hoofdsom.
In geval van laattijdige betaling door de Opdrachtgever-Onderneming, is de Onderneming ook gerechtigd op de terugbetaling van de kosten tot invordering conform artikel 6 van de Wet van 2 augustus 2002. De buitengerechtelijke invorderingskosten bedragen 15% van de hoofdsom van de openstaande factuur. De gerechtelijke invorderingskosten zijn gelijk aan de werkelijk door de Onderneming gedragen kosten.
In geval van laattijdige betaling door de Opdrachtgever-Onderneming, wordt daarenboven het verschuldigd bedrag van rechtswege, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling, verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de hoofdsom, met een minimum van €50,00.
5.4. Op straffe van verval dient de Klant elk protest met betrekking tot een factuur binnen 8 kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk en per aangetekend schrijven over te maken aan de Aannemer, dit met vermelding van factuurnummer en datum. Bij gebreke aan protest binnen hogervermelde termijn worden de facturen als definitief aanvaard beschouwd.
Artikel 6 – Aansprakelijkheid
6.1. ASBESTEXPERTS kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen, goederen, dieren, bedrijfs- en/ of gevolgschade die op directe of indirecte wijze het gevolg zou zijn van de door ASBESTEXPERTS geleverde prestaties, behoudens in geval van fraude of bedrog.
6.2. ASBESTEXPERTS verklaart te beschikken over een verzekering beroepsaansprakelijkheid voor de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van de Opdracht. De aansprakelijkheid van ASBESTEXPERTS is steeds beperkt tot het verzekerde bedrag en zal in elk geval nooit meer kunnen bedragen dan de overeengekomen prijs voor uitvoering van de Opdracht.
6.3. Partijen zijn niet aansprakelijk voor enige vertraging of tekortkoming in de nakoming van enige van hun verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst indien een dergelijke vertraging of tekortkoming wordt veroorzaakt door Overmacht.
6.4. De Opdrachtgever verklaart uitdrukkelijk af te zien van diens recht onder artikel 6.4 nieuw Burgerlijk Wetboek tot het instellen van aansprakelijkheidsvorderingen tegen de hulppersonen van ASBESTEXPERTS.
Artikel 7 – Privacy
7.1. ASBESTEXPERTS zal alleen persoonsgegevens van de Opdrachtgever verwerken voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst en overeenkomstig haar Privacyverklaring, raadpleegbaar op https://asbestexperts.be/privacy.
7.2. Bij het aangaan van de Overeenkomst, erkent de Opdrachtgever uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van de Privacyverklaring.
Artikel 8 – Varia
8.1. Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig, niet afdwingbaar of onwettig wordt bevonden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De leemte die ontstaat in de Algemene Voorwaarden als gevolg van de nietige, ongeldige, niet afdwingbare of onwettige bepaling zal conform de geldende wetgeving worden opgevangen door de toepassing van een geldige bepaling die de oorspronkelijke economische opzet van de initiële bepaling het dichtst benadert.
8.2. Het feit dat de Opdrachtgever of de Opdrachthouder nalaat de strikte toepassing van één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover zij beschikt en verhindert niet om later de strikte naleving ervan te eisen.
Artikel 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
De relatie tussen ASBESTEXPERTS en de Opdrachtgever wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil voortvloeiende uit de tussen Partijen gesloten Overeenkomst valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Leuven.